Pienin askelin kohti muutosta

Vaaka
Nyt kun on päästy alkuun, on hyvä kartoittaa vähän tavoitteita ja korjattavia asioita. Päätös elämäntapojen muuttamisesta tuli tehtyä ehkä kuitenkin enemmän tuon vyötärölle kertyneen ylimääräisen vararenkaan toimesta.

Asioita tarkemmin mietittyäni, löysin monta hyvää syytä muuttaa nykyisiä elintapojani. En kuitenkaan ajatellut korjaavani kaikkia kerralla, mutta jos  vaikka pienin askelin saisi muutosta aikaiseksi.

Tässä tavoitekarttani, joka saattaa muuttua tässä matkan varrella. On  kuitenkin hyvä olla tavoitteita mihin pyrkiä.

Näihin minun olisi hyvä kiinnittää huomiota:
- Säännöllinen oikea ruokailu
- Vihannesten ja kasvisten lisääminen
- Valkoinen vehnäjauho pois
- Sokerit vähemmälle
- Napostelu
- Herkut
- Liikunta säännöllisemmäksi - mutta ei liikaa ( välillä on menny överiksi)
- Liikuntaa monipuolisemmaksi, venyttelyjä ja liikkuvùtta enemmän.
- Uni, uni ja vielä kerran uni. Tämä on minulle tärkein jaksamisen kannalta.

Nyt on viikko takana ja yksi "oikea" ruoka  on toteutunut. Oikealla tarkoitan lämmintä ruokaa, jossa on minun lautasmallin mukaiset proteiinit, kasvikset ja hiilarit. Näin myös kasviksia ja juureksia on lisätty.

Vielä en joka aterialla ole syönyt kasviksia tai hedelmiä, mutta olen lisännyt päivittäistä kasvisten syöntiä.



Syömisen osalta muutkin kohdat on pääosin toteutunut. Näin alkuun se on helppoa, kun on innostunut asiasta. Tämä todennäköisesti vaikenee ajan kuluessa.

Sokerin ja sen korvikkeet olen jättänyt nyt aluksi tarkoituksella minimiin päästäkseni eroon tuosta makeanhimosta. Vähän olen kuitenkin käyttänyt makeutusta rahkan ja tuorepuuron joukossa mehukeittojen ja proteiinivanukkaiden avulla.

Perso olen aina ollut makealle ja herkuille. Kyllä on pullat ja karkit maistunut. Onkin aika jännä juttu, kuinka tuo suu tottuu makeaan, mutta myös makeumattomuuteen. Joskus pari vuotta sitten jogurttikin maistui liian makealle sellaisenaan.  Haluan takaisin ajan, kun pystyin maitorahkankin syömään suoraan purkista sellaisenaan.

Unen kanssa on ollut ongelmia ja se onkin minulla sellainen akilleenkantapää. On välillä aikoja kun ei saa oikein nukutuksi. Ja kuitenkin uni olisi kaikkein tärkein juttu jaksamisen kannalta.

Uniongelmiin yritän löytää apua syömisestä. Muutin syömistäni niin, että syön illalla enemmän hiilareita: leipää tai puuroa. Aamun aloitan taas enemmän proteiinivoittoisesti rahkalla.

Eka viikko takana olo ihan hyvä ja vaakalukemakin laskussa, joten olen tyytyväinen.

"Ku olis pikkuleipiä niin kyllä syätääs." - Suomalainen sananparsi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ympäristön vaikutus muutokseen

Tulossa jäätelökesä

Polar Ignite, uusi ystäväni